اخبار جهان 17 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

هیچ دستاورد دیپلماتیکی بزرگتر از دستیابی به توافق هسته‎ای با ایران نخواهد بود

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گالف نیوز در گزارشی به قلم “جولیان بورگر” می‎نویسد: به لحاظ اهمیت جهانی، این توافق تنش های سیاسی با کوبا را تحت شعاع قرار خواهد داد  اما این تنها به دلیل جمعیت هفت برابری ایران برابر کوبا نیست. پیشتر تصور می شد ایران و غرب بتوانند تا تاریخ ۲۴ نوامبر سال میلادی گذشته به توافق دست یابند اما دو طرف برای دستیابی به توافق نهایی فاصله زیادی از یکدیگر داشتند. پس از نه ماه مذاکره، ‌مذاکرات چند بعدی و پیچیده هسته ای ایران با دو مانع اصلی مواجه شد : توانایی بلند مدت ایران برای غنی سازی اورانیوم و سرعت و دامنه کاهش تحریم‎های این کشور.
ایران می‌خواهد جامعه بین الملل حق این کشور را نه تنها درباره غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناسد بلکه بتواند این کار را در مقیاس صنعتی انجام دهد. این کشور می خواهد  ۱۰ هزار سانتریفوژ فعلی خود را عملیاتی نگه دارد و نه هزار سانتریفوژ دیگر را در حالت آماده نگه دارد. اما آمریکا و متحدان آن می گویند تهران نیازی به غنی سازی اورانیوم در سطح بالا ندارد.
این گزارش می‌افزاید: غرب در حال حاضر کاهش فوری و قابل توجهی از تحریم ها را در ازای محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران ارائه نکرده است. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تنها می تواند موقتا تحریم های کنگره آمریکا را به حال تعلیق درآورد و کشورهای غربی آماده هستند تنها برخی از بخش های قانون تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را تغییر دهند. بهترین موضوعی که غرب می‌تواند پیشنهاد دهند لغو تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران است.
گالف نیوز می‌افزاید: اختلافات هنوز هم قابل توجه هستند اما هیچ یک از طرف ها نمی توانند از دور میز مذاکرات فاصله گیرند.  بنابر این طرف های مذاکرات به خود تا اول مارس ۲۰۱۵ وقت بیشتری دادند تا بتوانند اختلافات خود را کاهش دهند و به توافق سیاسی دست یابند و در نهایت تا اول ژوئیه به توافق نامه نهایی دست یابند. آنها همچنین برگزاری نشست های خود را در ژنو با تاکید بر نشست های بین دو کشور مهم ایران و آمریکا در این میان ، از سر گرفته اند.
ای گزارش با اشاره به آغاز بکار کنگره جدید آمریکا می نویسد: سنای تحت کنترل جمهوری خواهان جدید آمریکا روز سه شنبه بر سر کار می آید.از آن تاریخ ، کاخ سفید دیگر نمی تواند بیش از این متکی به رهبر اکثریت دموکرات ها برای دور نگه داشتن قانون تحریم های جدی در سنا حساب کند. در صورت شکست مذاکرات هسته ای ، قانونی که هم اکنون تحت بررسی و گفتگو است می تواند تصویب و سبب اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران شود. این موضوع در واقع به فوریت مذاکرات می افزاید .  این موضوع ممکن است که رهبر جمهوری خواهان در سنای آمریکا را به در پیش گرفتن راه های دیگری برای به چالش کشیدن رئیس جمهور ترغیب کند ، حتی با این که رئیس جمهور می‌تواند از حق وتوی خود استفاده کند اما اگر هیچ توافقی تا تاریخ اول مارس حاصل نشود ، فشارها بر رئیس جمهور به شدت افزایش خواهد یافت از این رو این تاریخ می‌تواند مهمترین تاریخ دیپلماتیک برای سال ۲۰۱۵ باشد.
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *