استانی 21 اسفند 1396 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

درخشش با بازگشت به خویشتن!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از سرویس فرهنگی تبریز بیدار؛

سال ۹۶ برای اهالی فرهنگ و هنر تبریز سالی پر رونق با اتفاقات ویژه بود که بار دیگر توانست نام تبریز را بر سر زبان ها بیندازد. البته  حضور پررنگ مردم در نمایش فیلم ها و اتفاقاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت به جرات بتوان گفت مهمترین اتفاقات هنری درآستانه رویداد تبریز ۲۱۰۱۸ در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی بود.

پرواز یوسفی نژاد با سیمرغ بر فراز ائو

با برگزاری مراسم بخش بین الملل جشنواره فجر، ائو ساخته ی کارگردان نام آشنای تبریز، اصغر یوسفی نژاد توانست سیمرغ زرین بخش بین الملل جشنواره فجر را از آن خود کند. این اتفاق به دلیل ساخت فیلم به زبان ترکی آذربایجانی و انجام تصویر برداری در تبریز اتفاقی خوشایند برای سینما تبریز بودو بار دیگر نام تبریز را بر سر زبان ها انداخت. البته برخی منتقدین در تبریز به مضمون فیلم و ارائه تصویر نامناسب از جامعه تبریز به این ساخته یوسفی نژاد انتقاد داشتند، نکته قابل تاسف اینجاست که این فیلم در تبریز به نمایش عمومی در نیامد!

لبخند رهبری از پرتاب گلوله ی شاعر تبریزی!

۱۵ رمضان برای اهالی شعر و فرهنگ تاریخ خاصی است. بنابه رسم هر ساله رهبر انقلاب جمعی از شعرا با رهبر انقلاب دیدار کردند. در این دیدار ابراهیم قبله آرباطان و مهران عباسیان، ۲ شاعر تبریزی به عنوان نماینده شعر استان آذربایجان‌شرقی در مراسم شعرخوانی ۲۰ خرداد در محضر مقام معظم رهبری به شعرخوانی پرداختند. نکته قابل توجه از این دیدار شعر جالب عباسیان بود . وی در این دیدار  شعری با این بیت آغاز کرد ” من بیر توفنگم آما سنه گولله آتمارام/بارماق توخونمایینجا منه٬ گولله آتمارام»” که رهبر انقلاب پس از شعر خوانی عباسیان ضمن تجمدی از وی وی فرمودند:  اول که گفتید: «من بیر توفنگم آما سنه گولله آتمارام/بارماق توخونمایینجا منه٬ گولله آتمارام» ترسیدم، اما بعد خیالمان راحت شد.

حضور  درخشان برادران  ارک در جشنواره کن و فجر

۸ خرداد ماه سال ۹۶ همزان با اجرای مراسم اختتمایه جشنوراه معتبر کن، فیلم حیوان ساخته برادران تبریزی ارک توانستند جایزه دوم سینه فونداسیون را از آن خود کنند. این براداران تبریزی در بهمن ماه هم توانستند برای همین فیلم جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فجر را از آن خود کنند.

تئاتر تبریز با مشروطه به روزهای اوج بازمی گردد 

هنر تئاتر در تبریز جایگاه ویژه دارد اما در سالهای اخیر به دلیل بی توجهی به موضوعاات روز و دغدغه های فرهنگی و اجتماعی تبریز از جیگاه واقعی خود فاصله گرفت. در سال ۹۶ در کنار نمایش هایی که گروه های مختلف در تبریز به اجرا در آوردند.  البته با دو نمایش زینب پاشا و اتابکین پارکین تراژدسی با نگاه دو شخصیت تاریخ مشروطه تبریز یعنی زینب پاشا و ستارخان توانست اقبال مخاطبان را به خود جلب کند تا جایی که وحید شیرزاد بازیگر نمایش پاشا، به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد بخش مسابقه ایران الف، سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجرمعرفی شد.

تداوم برگزاری جشنواره های خیابانی تبریزیم و ارس در کنار جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی و  ارسباران و همچنین تئاتر منطقه ای افلاکیان میانه با کیفیت بهتر و قابل قبول از جمله  اتفاقات ویژه در بخش تئاتر در سال ۹۶ بود.

تبریز سینمایی با جشنواره فیلم تبریز 

برپایی نخستین جشنواره فیلم با نام شهر تبریز از دیگر اتفاقات سال ۹۶ در عرصه فرهنگ و هنر بود تا تبریز هم در کنار شهرهای مشهور جهان در عرصه سینمایی قرار بگیرد هر چند تبریز در این مسیر در ابتدای راه قرار دارد اما ورود تبریز اتفاق مبارکی است که باید آن را به فال نیک گرفت،  این جشنواره روزنه امید دیده شدن استعداد های جوان را در عرصه سینمایی تبریز زنده کرد. ۴۳ اثر  در جشنوراه فیلم تبریز با هم به رقابت پرداختند.

رونمایی از اشعار انقلابی شهریار 

۱۹آذر ماه سال ۹۶ اشعار انقلابی شهریار به در کتابی که به همت اصغر فردی شاگرد استاد شهریار جمع آوری شده بود رونمایی شد. حضور امام جمعه تبریز، شعرای طراز اول کشور و شخصیت های آذربایجانی تهران نشین در این مراسم از نکات قابل توجه بود.

اهمیت این کتاب از آنجا که برخی ها در طول سالیان اخیر با تحریف شخصیت این شاعر گران سنگ تبریزی سعی در مصادره نمودن اشعار او در جهت اهداف شوم خود داشتند جای تامل دارد.

وداع با پیکر سرد اسماعیل حیدری در زمستان گرم آذربایجان 

اسماعیل حیدری هنرمند طنز پرداز مراغه ای  در ابتدای دی ماه سال ۹۶ درگذشت تا آخرین برگ زندگی این هنرمند آذربایجانی رقم بخورد.

اختتامیه شعر فجر در تبریز  با رنگ و بوی ادبیات ترکی آذربایجانی 

اختتامیه جشنواره شعر فجر در تبریز از جمله اتفاقات ویژه ای بود که در سال ۹۶ برگزار شد. نکته قابل توجه حاشیه ای در این مراسم، تقدیر از فعالان ادبیات ترکی در چند دهه اخیر بود که با استقبال مردم روبر شد. همچنین در این مراسم شعرای مطرح از ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

ضرب آهنگ حماسه و مقاومت بر موسیقی تبریز

ابتدای بمن ماه سال ۹۶، اسفندیار قره باغی و شاهرخ پناهی فرد به عنوان دو چهره موسیقی تبریز در گفتگو با خبرنگاران از برگزاری جشنواره موسیقی حماسه و مقاومت تبریز خبردادند. این جشنواره که به همت انجمن موسیقی تبریز تدارک دیده شده بود با هدف  ایجاد رقابت سالم بین هنرمندان و توجه هر چه بیشتر جوانان به مضامین دفاع مقدس، ایثار و شهادت و مقاومت، استکبار ستیزی، مدافعان حرم، بیداری اسلامی و شناسایی استعدادهای جوانان جهت صیانت از فرهنگ بومی و اصیل منطقه برپا شده بود. به گفته ی پناهی فرد ۵۱ اثر تولیدی و ۲۲ گروه در این جشنواره به رقابت پرداختند.

شب های پایان هفته تبریز با صدای موسیقی جوانان تبریزی

انجمن موسیقی تبریز، سال ۹۶ یک فعالیت درخشان دیگر هم به نام خود ثبت کرد؛ پناهی فرد دی ماه در گفتگو با خبرنگاران از برپایی سلسله برنامه ی شب های موسیقی تبریز خبرداد که با هدف کمک به برپایی کنسرت گروه های جوان تبریز تدارک دیده شده بود. رئیس انجمن موسیقی تبریز اهداف دیگر این برنامه را توجه مردم به موسیقی سنتی و کلاسیک آذربایجانی و آشتی دادن مردم با فضای کنسرت ها عنوان کرد. برنامه شب های موسیقی تبریز از دی ماه به هر هفته پنج شنبه و جمعه در تالار اداره فرهنگ و ارشاد برگزار می شد.

از «متولد ماه بهمن»  تا «تو شهید نمی شوی» 

در سال ۹۶ چندین کتاب با تلاش فعالین عرصه نشر در تبریز روانه بازار کتاب شد اما دو کتاب «متولد ماه بهمن»  اثر روح الله رشیدی و «تو شهید نمی شوی»  نوشته احمدی رضا بیضایی در بیان خاطرات شهید مدافع حرم « محمود رضا بیضایی»  مورد استقبال قرار گرفت.

پارادوکسی به نام آجی بال 

قربانعلی طاهری فر کارگردان نام آشنای تبریزی، آذر ماه سال ۹۶ با همکاری بابک نهرین سریال آجی بال را روی پرده نقره ای شبکه سهند به نمایش درآورد. سریالی که به لحاظ شخصیت پردازی و کاراکترهای خاص خود توانست مقبولیت نسبی را کسب کند. طاهری فرد سال ۹۵ هم با تجربه نسبتا موفق تبریزلی تاجیر را پشت سر گذارند. آجی بال حکایت جوان ۳۰ ساله‌ای به نام بابک بود که سودای شهرت و درآمد از طریق انتشار آلبوم موسیقی دارد؛ اما با بحران مالی خود و خانواده‌اش مواجه می‌شود .

در داخل این ماجرا قطعه زمین ارث پدری آنها به دلیل قرار گرفتن در محدوده احداث کارخانه بزرگ کفش تبریز از لحاظ قیمت ارزشی دوچندان پیدا می‌کند و تلاش آژانس‌های املاک برای خرید این قطعه زمین به شکل‌گیری اتفاقات پر حاشیه، طنز و جذابی منجر می‌شود و در نهایت بابک، دلباخته دختر یکی از صاحبان آژانس املاک شده که در این میان عاشق شدن او تمام اعضای خانواده‌اش را به چالش می‌کشد. بابک نهرین، فاطمه شکری، سنا پورسعیدی، غلامرضا باقری‌توفیقی، زکیه کریمی، بهمن تقی‌پور، زیبا فرج‌اللهی، سودا برمایه، پریسا سهرابی، مهدی مانی کیا، افسون‌می‌خوش، ابوالفضل جدیری و احمد اعظمی بازیگران و عوامل سریال طنز آجی بال بودند.

نمایش ستارخان تهرانی به جای ستارخان تبریزی! 

بهمن ماه سال ۹۶ به یک باره خبر پخش سریال به نام ستارخان دلاور آذربایجانی به عنوان سریال شاخص شبکه یک سیما در دهه فجر اعلام شد، با پخش این سریال از ۱۲ بهمن سیل انتقادات افکار عمومی و کارشناسان از ارائه تصویر غیر واقعی به آخرین ساخته محمد رضا ورزی، کارگردان این اثر، منتشر شد تا جایی که نوه ستارخان با انتشار متنی نسبت به پخش این سریال اعتراض کرد.ورزی هم در آخرین  اظهار نظر اعلام کرده که بیش از ۸۰ درصد سریال تخیلی و ساخته ذهن او بوده است! به هر حال تجربه تلخ سریال شهریار بار دیگر در ستارخان تکرار شد و مردم شاهد تصویری ستارخان تهرانی از تلویزیو بودند تا ستارخان قره باغی مجاهد تبریزی.

آنام؛ تجربه ای که باید تکرار شود 

در کنار تجربه تلخ پخش سریال ستارخان، سریال آنام با موضوعی اجتماعی و قصه ای جذاب نام آذربایجان را بر سر زبان ها انداخته است.این سریال هم اکنون هم در لیست پخش شبکه سوم سیما قراردارد. ساخت سریال در منطقه آذربایجان موضوعی است که باید تجربه آن تکرار شود تا از فراخور آن فرهنگ مردم آذربایجان به عموم مردم ایران ارائه شود.نکته دیگر در این سریال حضور چند بازیگر تبریزی و آذربایجانی در این پروژه بود که تکرار ساخت این گونه سریالها می تواند به شکوفا کردن استعدادهای بازیگری در تبریز کمک شایانی نماید.

جشنواره فعالان فضای مجازی آذربایجان شرقی فرصتی برای کشف استعداد های سرگردان! 

آذرماه سال ۹۶  قرارگاه فضای مجازی سپاه عاشورا اقدام به برپایی جشنواره ای فعالین فضای فجازی نمود. این جشنواره با هدف کشف استعداد های فضای مجازی در آذربایجان شرقی برپا شد و ۵۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره در قالب های، خبری، موشن گرافی، اینفوگرافی، فیلم، مستند، پوستر و … ارسال شده بود.

به خود بازگشتیم درخشیدیم! 

در کنار اتفاقات ذکر شده حضور گروه های فرهنگی و برپایی کنسرت های مختلف موضوعی بود که به کرات در سال ۹۶ شاهد آن بودیم.فرهنگ و هنر تبریز و آذربایجان سالی پر فروغ را پشت سر گذارند که با همیاری مسئولین و مردم می تواند روزهای درخشان تری در سال های آتی رقم بزند. آنچه مشخص است این که رجوع فعالان فرهنگی تبریز به شاخص ها و موضوعات فرهنگی در تبریز آذربایجان سبب شده که این موفقیت ها حاصل شود مساله ای که برای تکرار  و تداوم موفقیت ها  ضروری به نظر می رسد.

 

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *