اسلایدر 19 اسفند 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

جنگل های ارسباران به کمسیون ملی یونسکو معروف است

دکتر محمد زاده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورزقان در گفتگو با تبرنگار آوای ورزقان گفت: منابع طبیعی متولی مدیریت ۱۳۷ میلیون هکتار از اراضی است، به نوعی دیگر مدیریت ۸۳ درصد از سطح کشور برعهده منابع طبیعی و آبخیزداری می باشد

در شهرستان ورزقان نیز مدیریت ۱۷۵ هزار هکتار از اراضی یعنی چیزی حدود ۷۰ درصد کل اراضی شهرستان برعهده منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی با تاکید بر حفظ منابع طبیعی کشور و منطقه گفت: تأثیرگذاری بر بیلان آبی کشور از جمله خدمات و کارکردهای اکوسیستم جنگل ها و مراتع است که انسان نمی‌تواند این خدمات را به پول تبدیل کند، لذا اهمیت و ارزش آنها فراتر از آن چیزی است که به منابع طبیعی صرفا بعنوان بنگاه زمین بهش نگاه کنیم هست.

محمدزاده در ادامه افزود: تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن و همچنین جلوگیری از تغییرات اقلیمی، جلوگیری از فرسایش خاک و تاثیر گذاری بر بیلان آبی کشور از وظایف منابع طبیعی موجو در کشور است.

وی با اشاره به وضع موجود منابع طبیعی گفت: متاسفانه امروزه با توجه به گذر زمان مراتع کشور در وضعیت خوبی به سر نمی برد و مراتع شهرستان ورزقان نیز از این حالت مستثی نیست!.

وی گفت بر اساس آمارهای اعلام شده سرعت فرسایش خاک سه برابر سرعت اقدامات ما بوده! یعنی باید کارهای که امروز برای جلوگیری از فرسایش انجام می یاید چندین برابر شود تا بتوان با فرسایش مقابله کرد.

وی ادامه داد: افزایش کانون های بحرانی (ریزگردها) از جمله بیابانی شدن از نتایج فرسایش خاک است.

محمد زاده در بخش دیگری از سخنان خود گذری به آمارهای بین المللی زد و گفت: ایران ششمین کشور تولید کنند دی اکسید کربن است و از نظر جذب دی اکسید کربن نیز در رتبه ۴۲ قرار دارد.

این کارشناس در ادامه گفت: کشور ما ایران در زمینه منابع طبیعی و اقلیم دارای پتانسیل های زیادی است به طوری که از ۱۶ اقلیم موجود در دنیا، ایران دارای ۱۱ اقلیم می باشد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورزقان در پایان به اهمیت بالای جنگلهای منطقه اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان می دهد ۱۳۴۰ گونه گیاهی در ارسباران شناسایی شده است که بیش از گونه گیاهی شناسایی شده در کل اروپا می باشد

وی ادامه داد: منطقه ارسباران دارای فون و فلور بسیار غنی و گنجینه گونه های کمیاب در سطح دنیا و دارای ارزش ژنتیکی بسیار بالایی است و بی دلیل نیست که در سازمان یونسکو به کمیسیون ملی معروف است و بایستی در کنار استفاده از پتانسیل های این منطقه باید حفظ و صیانت و توسعه آنها در اولویت قرار گرفته تا به توسعه پایدار به معنی واقعی دست یافت.

 

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *