اخبار جهان 07 بهمن 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گلوب اند میل: عادی سازی روابط تهران –اوتاوا به زمان نیاز دارد

به گزارش آوای ورزقان, پایگاه تحلیلی گلوب اند میل در گزارشی به قلم “پاتریک مارتین” نوشت: دولت جدید کانادا اعلام کرد در کمترین زمان ممکن روابط دیپلماتیک با ایران را عادی‌سازی می‌کند و بار دیگر سفارتخانه این کشور را در تهران بازگشایی خواهد کرد؛ اما نگاهی به تاریخ سیاسی دو کشور و حوادثی که میان آنها رخ داده است، نشان می‌دهد عادی سازی روابط تهران – اوتاوا نمی‌تواند در دوره زمانی کوتاهی صورت بگیرد.
گلوب اند میل در ادامه نوشت: مشکل اول راه اندازی مجدد سفارتخانه کانادا در تهران است. این اقدام نیازمند صرف زمان کافی و انتخاب مجدد سفیر، کاردار و کارمندان جدید است. مراحل راه اندازی سفارتخانه در حالت معمول زمان‌بر است و نمی‌توان به تکمیل این فرایند در کوتاه مدت خوشبین بود.
زمانیکه کانادا سپتامبر ۲۰۱۲ (شهریور ۹۱) سفارت خود را در ایران تعطیل کرد و از سفیر ایران در اوتاوا خواست در چند روز خاک کانادا را ترک کند، روابط بد دو کشور بدتر از قبل هم شد. از آن سال، ایران و کانادا تعاملات محدود و کنترل شده‌ای با یکدیگر داشتند تا در ژوئن ۲۰۱۵ (  تیر ۹۴) توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های ۱+۵ امضا شد. پس از امضای توافقنامه هسته‌ای و تصویب برنامه اقدام جامع مشترک، برجام، کشورهای غربی تلاش کردند روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با ایران از سر بگیرند. دولت لیبرال کانادا سیاست‌هایی متفاوت با دولت محافظه‌کار پیشین اتخاذ کرد و از برقراری روابط سیاسی با ایران استقبال کرد. کانادا نیز مایل است در پروژه‌های سودآور ایران مشارکت داشته باشد؛ اما هنوز به طور واضح مشخص نیست تحریم‌ها در کدام بخش و چه زمانی لغو می‌شود.
تحریم‌هایی از سوی سازمان ملل متحد علیه ایران وضع شده است که تمام کشورهای جهان ملزم به رعایت آن هستند. این تحریم‌ها زمانیکه شورای امنیت سازمان ملل تایید کرد ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است، لغو شدند؛ اما تحریم‌های دیگری هم علیه ایران اعمال می‌شود و آن به زمان نخست وزیری “هارپر” مربوط می‌شود. هنوز مشخص نیست تحریم‌هایی که در دولت پیشین کانادا علیه ایران وضع شده بود، لغو می‌شوند یا به قوت خود باقیست. اگر این تحریم‌ها لغو نشود، عادی سازی روابط میان دو کشور با مشکل جدی مواجه می‌شود.
گلوب اند میل در پایان نوشت: حتی اگر تصور کنیم دو کشور راهی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بیابند، بندی در توافق هسته‌ای وجود دارد که آینده همکاری‌های تجاری با ایران را مبهم می‌کند. در توافق هسته‌ای ذکر شده است درصورتیکه ایران از تعهدات خود در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای تخطی کند، تمام تحریم‌های لغو شده بار دیگر علیه این کشور برقرار می‌شود. بازرگانان و تجار کانادایی نگران هستند سرمایه‌های خود را به بازار ایران تزریق کنند و در آینده این کشور به هر دلیلی با بازگشت تحریم‌ها مواجه شود. در اینصورت تکلیف سرمایه‌های محبوس شده بازرگانان کانادایی در ایران نامعلوم خواهد بود.
یک کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در کانادا معتقد است: اگر به عنوان مثال قطعات هواپیما به ایران بفروشیم مشکلی پیش نمی‌آید. هر زمان تحریمی علیه ایران اعمال شد، دیگر به آنها قطعه نمی‌فروشیم؛ اما اگر قرار باشد در پروژه‌های نفتی این کشور سرمایه‌گذاری کنیم در حقیقت این ریسک را پذیرفته‌ایم که پول خود را در ایران محبوس کنیم.
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *